• امروز : شنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۲
6

کارهای یک دقیقه ای، توجیهی برای بی‌نظمی‌های ترافیکی

  • کد خبر : 140
  • 27 می 2020 - 13:30
کارهای یک دقیقه ای، توجیهی برای بی‌نظمی‌های ترافیکی

اغلب خود را اینگونه قانع می‌کنیم که فقط یک دقیقه کار داریم و همین مجوزی برای پارک کردن‌های خلاف قانون و ایجاد ترافیک است. رعایت قوانین و احترام به حقوق شهروندی، شاید یکی از مصادیق جوامع توسعه یافته باشد. روزانه در هنگام تردد در سطح شهر، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی مشهودتر و ملموس‌تر […]

اغلب خود را اینگونه قانع می‌کنیم که فقط یک دقیقه کار داریم و همین مجوزی برای پارک کردن‌های خلاف قانون و ایجاد ترافیک است.
رعایت قوانین و احترام به حقوق شهروندی، شاید یکی از مصادیق جوامع توسعه یافته باشد. روزانه در هنگام تردد در سطح شهر، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی مشهودتر و ملموس‌تر است.رانندگانی که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از سمت راست سبقت می‌گیرند، افرادی که به تابلوهای توقف ممنوع توجه نمی‌کنند و بدتر از همه، کسانی که پارک‌های دوبل و در اصطلاح عامیانه سوبل هم انجام می‌دهند.

نانوایی در بلوار عسگری‌ محمدیان، نانوایی مقابل مجتمع ۶۰۰ دستگاه، میوه‌فروشی خیابان پیام نور، فروشگاه ابتدای بلوار آزادی، محدوده پاساژ الهیه خیابان قارن، محدوده پاساژ شهریار سه خیابان فرهنگ و ۱۰ ها مصداق دیگر از این موارد در سطح شهر ساری، شاهد توقف خلاف خودروها در یک، ۲ و یا حتی سه لاین هستیم که باعث ایجاد ترافیک و مزاحمت برای دیگر خودروها می‌شود.

رفتار ما در موارد اینچنینی قانون‌گریزی است یا بی‌توجهی به حقوق دیگران، هر کدام از این موارد که باعث رعایت نکردن قانون راهنمایی و رانندگی باشد اما چرا از دیگران انتظار داریم قانون را رعایت کنند و به حقوقمان احترام بگذارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران : این افراد حقوق شهروندی را پایمال می‌کنند که نه قانونی است و نه اخلاقی؛ رعایت نکردن قانون متوجه شخص راننده است که تعهدی به گواهینامه رانندگی و حقوق شهروندی ندارد، این افراد با توقف خلاف قانون، رفتاری انجام می‌دهند که در سطح جامعه تاثیرگذار است.

باقری با بیان اینکه پلیس با استقرار در یک محل می‌تواند نسبت به اعمال قانون اقدام کند، خاطرنشان کرد: اینکه با مشاهده پلیس، قانون را رعایت کنیم و در صورت نبودن پلیس، تخلف کنیم در شان شهروندان نیست، همه باید پلیس خود باشیم.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری درباره رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ترافیکی توسط برخی از شهروندان گفت: ما با همکاری پلیس برنامه‌های رعایت قانون وحقوق شهروندی را از طریق فضای مجازی و یا حضور در مهدهای کودک و مدارس ابتدایی، اجرایی می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه همچنین از مدارس هم دانش‌آموزان در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری حضور می‌یابند، اظهار کرد: دانش‌آموزان ضمن بازدید از این سازمان، با فرهنگ ترافیکی هم آشنا می‌شوند تا بتوانیم فرهنگ ترافیک را از سنین پایه گسترش دهیم. اعتقاد داریم مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مساله در رعایت کردن فرهنگ ترافیکی، اجرای قانون است و سریع‌ترین تاثیرگذاری را در این روند دارد.

احمد گوران درباره توقف خلاف خودروها در مقابل برخی مراکز خرید، یادآور شد: بر اساس قانون، باید به اندازه مساحت فروشگاه، پارکینگ هم در اختیار داشته باشند تا مخاطبان این فروشگاه‌ها، مزاحمتی برای دیگر شهروندان ایجاد نکنند.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های حاشیه‌ای در سطح شهر ساری بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: حتی اگر پارک حاشیه خیابان‌ها خالی باشد افراد با تصور اینکه زمان کوتاهی را برای خرید لازم دارند نسبت به پارک کردن در حاشیه خیابان هم اقدام نمی‌کنند و خودرو را دوبله پارک کرده با بستن لاین، باعث می‌شوند رانندگان پشت سری، برای عبور مجبور شوند که لاین دیگری را قطع کرده و مورب حرکت کنند و ترافیک ایجاد شود.

رئیس سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری ساری افزود: با بودن جای پارک هم مشکل بی‌نظمی ترافیکی حل نمی‌شود مگر با اعمال قانون؛ نقاطی که بی‌نظمی ترافیکی بیشتری در سطح شهر مشاهده می‌شود را شناسایی کردیم و در برخی از این نقاط دوربین نظارتی نصب کردیم و برنامه داریم که سیستم پیامک آنلاین هم راه‌اندازی شود تا پیامک آنلاین به راننده متخلف ارسال شود.

یک جامعه‌شناس درباره قانون‌گریزی به ویژه در رانندگی گفت: از آسیب‌هایی که صنعتی شدن بر جامعه حادث کرده تاخر فرهنگی است یعنی وقتی صنعت با شتاب فزاینده رشد و گسترش یافت و مرزهای شگفتی را درنوردید فرهنگ نتوانست خود را همپای آن رشد دهد.

خدیجه غزانی با بیان اینکه در واقع شیوه صحیح رانندگی نه به عنوان یک فرهنگ غیر مادی صرف بلکه به عنوان فرهنگ عمومی هرگز جدی گرفته نشد، افزود: آموزش‌های لازم در این رابطه از سطوح پایین تحصیلی و در سطوح مختلف اجتماعی ارائه نشد و به عبارتی رانندگی را مانند یک مالکیت شخصی در نظر گرفتند که این آسیب سالانه لطمه‌های جسمی و جانی و البته روحی و روانی بسیاری را به وجود آورده است.

غزانی خاطرنشان کرد: آنچه مشهود است فرهنگ‌پذیری غلط، جامع‌پذیری اشتباه و ناکافی بودن آموزش‌ها در این زمینه است.

لینک کوتاه : https://sari24.ir/?p=140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.