گفتگو با دکتر مهدی رضایی فرح آبادی


متن کامل گفتگو با دکتر رضایی فرح آبادی:


 


 


ضمن عرض سلام. لطفا معرفی کلی از خود . سوابق کاری و تحصیلی و فعالیت های سیاسی اجتماعی تان بفرمایید.



باسلام . بنده مهدی رضایی فرح آبادی هستم . مهندس عمران . کارشناس ارشد مدیریت اجرایی . دکترای مدیریت استراتژیک که سابقه حضور در شورای اسلامی شهر ساری در دوره سوم را دارم . در جمع شورای هفت نفره ای بودم که از بین اعضایش حتی یک نماینده مجلس داشتیم که واقعا شورای سنگین و مقتدری بود.شورای بی تعارف که دو شهردار را هم عوض کرده بود. و بنده با افتخار در آن جمع حضور داشتم که قطار توسعه ساری را ریل گذاری کرد. در اداره کل مسکن هم شاغل هستم . رییس هیات مدیره شرکت تعاونی نظام مهندسی هستم. کارشناس عمران آستان قدس بودم.کارشناس سازمان ایرانگردی جهانگردی بودم و .. . محصول این ها تجارب بسیار ارزنده ای شد در حوزه تخصصی و فنی عمرانی و مدیریایتی که باعث شده این تجارب را برای شهرم ، جایی که به آن بدهکارم و در آن ارتزاق و تحصیل کردم و بزرگ شدم و دلم می خواهد این تجارب در راستای آبادی و آبادانی شهرم هزینه شود.


 


آسیب های جدی مد نظر شما در فضای فعلی شهر چیست ؟ راهکار ارائه دهید.



بحث این است که مردم شهر ساری خدمات می خواهند. خدماتی که شهر را به تراز مرکز استان برساند. پس باید آنقدر خدماتش برجسته تر از شهرهای مجاور باشد که بتوانیم ساری را با دیگر مراکز استان ها قیاس کنیم تا وجه ای بالا داشته باشه . منتها هزینه این خدمات نباید سربار باشد و به مردم تحمیل شود . بلکه باید مناسب و متناسب باشد .چرا که فرزندان ما در آینده می خواهند در این شهر زندگی کنند . امروز اتفاقاتی که شاهد آن هستیم فضای قبارآلود شهر است . مدیریت شهری با نظارت شورای شهر به عنوان نهادی که از مردم رای اعتماد می گیرد باید به مردم پاسخگو باشد. من از آن بعد که شورا نرم افزار مدیریت شهری است و شهرداری هم مجری مصوبات شوراست در این بخش خلأهای زیادی می بینم . هم در برنامه ریزی و هم نظارت بر اجرای پروژه ها . امروزه وقتی صحبت از پروژه های کلان شهر می شود در می آبیم که این پروژه ها هزینه های سنگینی را تحمیل کرده و این هزینه ها حسب اینکه شهرداری یک نهاد عمومی است و نه دولتی و نه خصوصی و بودجه آن را هم مردم تامین می کنند ، برای مردم سنگین است وشما می بینید که بسیاری از سازندگان و سرمایه گزاران از شهر فرار کرده اند. چون گران شده و بوروکراسی اداری در شهرداری زیاد و پیچیده شده است و اتفاقاتی که بایستی سرمایه گزاران را جذب کند وجود ندارد که اینها زیان شهر ماست . ما اعتقاد داریم که شهر ساخته نمی شود مگر با کمک اولا خود شهروندان و دوما فکر بزرگان و نخبگان شهر و استفاده از دانشگاهیان و سوما جذب سرمایه گزاران . در این دو سه مورد خلأهای خیلی زیادی وجود دارد . شورا خیلی در این بخش ها موفق نبوده .جذب سرمایه گزاران کلان می تواند به اقتصاد شهر و بحث اشتغال کمک کند .به طوری که هر پروژه ای که انجام می شود بحث اشتغال را هم داشته باشد . این اتفاق نیفتاده و هزینه های موجود افزایش پیدا کرده و کسی تا به امروز پاسخگو نبوده است . بزرگترین ضعفی که وجود دارد همین است و مردم دوست دارند مطلع باشند . مردم محرمند . مردم غریبه نیستند نسبت به شورا . شورا وظیفه دارد از هزینه های پروژه ها اطلاع رسانی شفاف کند و هرکسی که خواست باید در اختیارش قرار بدهند . شورا وظیفه دارد هر شش ماه بیلان مالی بدهد . اگر امروزه اشاره به این می کنند که شهرداری بدهکار است بهترین راهکار این است که شورا بیاید و پاسخگو باشد . واقعا این اتفاق اگر نیست شفاف سازی بکنند و تنویر افکار عمومی بکنید . من ندیده ام و علاقمندم شورای محترم این کار رو انجام بدهد تا برای مردم شفاف و روشن شود چرا که این حق مردم است.


 



 


چه ترکیبی برای همکاری بهتر در شورای پنجم مد نظر شماست ؟



به اعتقاد من اولویت اول پاکدستی است . مردم امروز حساسند به اینکه اموالشون توسط شورا سیانت شود . اموال هم صرفا به موارد اقتصادی خلاصه نمی شود. موارد فرهنگی هست . سرمایه های اجتماعی هست . امروزه اگر دنیا پیشرفت می کند حسب سرمایه اجتماعی هست که با صداقت شکل می گیرد . افراد باید صادق باشند هم در رفتار هم در کردار و هم در گفتار. اولویت دوم این است که تحصیلات عالیه حتی الامکان در حوزه مدیریت شهری داشته باشند . و سوم اینکه تجربه این کار را داشته باشند. این نباشد که کسی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بخواهد وارد عرصه شورا شود. شورا نیازمند تجمع افراد متعدد است که برایندشان تحت عنوان مصوبه تجلی پیدا می کند . لذا شورا نیازمند حضورافرادی است که هم حارج از منیت اهل تعامل باشند و هم تجربه کار شورایی و کار تعاملی را داشته باشند .منیت در شورا سم است . شورا زمانی می تواند کارساز باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد که اعضایش یکدیگر را درک کنند . باور کنند وقتی که به یک شورای واحد رسیدند مباحث مربوط به مدیریت شهری را در کنار هم بررسی و کار می کنند . شهر با همدلی تعدادی از مدیران شهری متشکل از فرماندار ، نماینده های شهر ، شهردار و تعداد دیگری که در کنار هم قرار می گیرند خیلی راحت تر می تواند پیشرفت کند.



اولویت های کاری و موضوعات پر اهمیت شورای شهر در صورت ورود شما به شورای شهر چیست؟



لازم است که سرمایه اجتماعی را احیا کنیم . شهر را شهروند می سازد. شهروند زمانی ساخت و ساز می کند که احساس کند شهرداری و شورا مال خودش است. احساس کند که پول به حقی گرفته می شود و در قبالش خدمات خوبی ارائه می شود . پس این شاعبه های متعددی که در خصوص دریافت هزینه های زیاد بصورت تبعیض آمیز وجود دارد و می گیرند باید توسط شورا شفاف سازی شود. اولویت کار شورا به عقیده من داشتن برنامه کوتاه، میان و دراز مدت است. برنامه استراتژیک و باری به هر جهت نباشد . امروزه چشم انداز توسعه شهر ساری جان ندارد . شورایی موفق است که بتواند نقشه راه داشته باشد . نقشه راه نداریم. ساری نمی داند کی و توسط چه کسی بالاخره می تواند شاهد ساخت شهربازی شود و توسعه شهر ساری در کدام نقطه باید انجام شود و خیلی موارد دیگر که دغدغه یک مرکز استان به حساب می آید. اینکه آمفی تئاتر ساری کی ساخته می شود و هنرمندا ن می توانند از آن بهره برداری کنند . برای همه اینها شورا باید برنامه ریزی کند .. شهر زیبای کوالالامپور مالزی بسیار زیبا و قشنگ ساخته شده و با کمک خود مردمش این اتفاق افتاده است . اگر از یک رفتگر مالزیایی بپرسید که سال 2020 چه سالی است دقیقا می گوید سالی است که برای من و خانواده ام اتفاقات قابل پیش بینی ای خواهد افتاد و مثلا صاحب شغل و زندگی می شوم و می دانم وظیفه ام در این مدت چیست و دولت چه خدماتی را به من ارائه می دهد. پس اولویت کارها عبارت است از تدوین برنامه خوب علمی مناسب برای شهر ساری و اطلاع رسانی به مردم و درمرحله بعد کار در این راستا. حال این برنامه می تواند اهداف زیادی را شامل شود . اینکه ساری موقعیت استراتژیک تفرحی توریستی دارد و می توانیم بر آن تمرکز کنیم . ساری مشکلات ترافیکی دارد و بابتش طرح جامعه ترافیکی تدوین شود . طرح جامع فضای سبز ساری برنامه ریزی شود . بابت هر موضوعی طرح داشته باشیم و بر اساس این طرح هر شورا و هر شهرداری که بر سر کار باشد می تواند پیش برود . چون شهرداری تا امروز طرح مصوب نداشته ، در دریافت اعتبارات ملی هم ضعیف بوده . امیدواریم .این اتفاق بیفتد تا بتوانیم در آینده از بودجه های دولتی هم بهره مند شویم . چرا که دولت در قبال طرح بودجه را اختصاص می دهد .


 


نقاط ضعف و قوت شورای چهارم را چه می دانید؟



خیلی علاقمند نیستم در این بخش ورود پیدا کنم . اما به نظرم چیزی که به عنوان قوت شورای پنجم بایستی اتفاق بیفتد این است که اولا ارتباط خوبی با مردم برقرار کند. یعنی حضور رسانه در شورا پر رنگ شود .در شورای سوم ارتباط صمیمانه ای بین شورا و رسانه ها برقرار بود . این اتنفاق باید در شورای پنجم تکرار شود چرا که مردم غریبه نیستند . رسانه یک ابزار خیلی خوب است برای شورا . ارتباط خوب بین اعضای شورا برقرار باشد. اعضای شورا آنقدر وزین باشند و صبوری و آستانه تحملشان بالا باشد که بتواند یک شورای آرام و در عین حال مقتدر و مطالبه گر باشند . ارتباط خوب بین شورا و سازمان های مدیریت شهری بوجود بیاید . یعنی شورا محور قرار بگیرید و عوامل مختلف مدیریت شهر را در کنار همدیگر پشت یک میز بنشاند .در شورای سوم این اتفاق افتاد که هزارو دویست و شصت هکتار پارک جنگلی سکوتپه از منابع طبیعی خارج شد . شورا به تنهایی نمی توانست این کار را انجام دهد و از ظرفیت دیگر خدمتگزاران مسئول استفاده کرد. شورای سوم توانست زندان را از شهر خارج کند . شورای سوم توانست استارت تقاطع ابن شهر آشو ب را بزند . آزاد سازی خیابان امامزاده یحیی را شروع کند. کار به تنهایی انجام نمی شود .


 


در انتخاب شهردار چه ملاک ها و معیارهایی را مد نظر دارید؟



خیلی ملاک ها هست . هر شهردار حسب نیاز زمان خودش و نسبت به تقاضای مردم و گره های موجود شهر از طریق شورا انتخاب می شود . بایستی فضای شورا را رصد کرد ولی آلترناتیوها و لابی های زیادی در انتخاب شهردار وجود دارد و از شاخص های زیادی برای انتخابات شهرداری نیاز هست . من خودم در انتخابات دو شهردار تجربه دارم و تجربه خیلی خوبی هم بود . قطعا این تجارت در شورای پنجم اگر افتخار خدمت داشته باشم به کار خواهد آمد.


 


چقدر برای مردم حق نظارت قائل هستید؟چگونه این حق را ادا می کنید؟



صد در صد . مردم مالک شورا و شهرداری هستند و در این شکی نیست . پس حق دارند که نظارت کنند. حق دارند که انتقاد کنند و پیشنهاد بدهند و برای اینکه بعد نظارتی مردم بیشتر شود بحث شورا یاری را مطرح می کنم که در برخی شهرها انجام شده . اینکه در هر محل انتخاباتی برگزار شود در هرمنطقه یک سری افراد بتوانند با شورا همکاری کنند و معضلات مختلف شهری را به سمع و نظر شورا برسانند تا شورا بتواند تصمیمات درست و خوبی بگیرد و این محقق نمی شود مگر با دریافت اطلاعات درست. قطعا شورا یارهایی که از مناطق مختلف مخصوصا حاشیه شهرها انتخاب می شوند می توانند بازوان توانمدنی برای شورا باشند تا بعد نظارتی صورت بگیرد.


 


در پایان اگر سخنی مانده ، بفرمائید.



تشکر می کنم از شما . رسانه ها سفیران بسیار خوبی هستند و رسانه شما هم سعی می کند صادقانه مطالب را به اطلاع مردم برساند .هرچند مردم آگاهند و سرمایه های نظامند و قطعا مشارکت خوبی در انتخابات خواهند داشت ، در خصوص انتخاب اعضای شورا هم علاقمندم عزیزان تجارب را ملاک قرار دهند و نه نفری که انتخاب می کنند فارغ از مسائل سیاسی و حزبی باشد تا اعضایی مقتدر،سالم، صادق و مجرب و دلسوز که دل در گرو شهر و شهروندان دارند انجام وظیفه کنند که انشاالله اتفاقات خوب و میمونی برای شهرمان بیفتد و قطار توسعه شهر ساری که در شورای سوم ریل گزاری شد در شورای پنجم با سرعت بیشتری به سمت جلو جرکت کند .


 

گالری تصاویر
فیلم